Je až neuvěřitelné, co vše
může studování a pozorování včel odhalit. Při sledování jednoho BBC dokumentu právě
o včelách jsem opravdu nemohl jinak než obdivovat přírodu. Vše hraje roli.
Souvislosti jsou naprosto obrovské.
Například fakt, že ve
včelím úlu je naprosto konstantní teplota ve dne v noci. Nonstop. Přesná
teplota je potřeba k reprodukci a vývoji nových včel přes stadium larvy.
Jak toho docílí, když se venkovní teplota vychyluje nahoru dolu ve dne v noci
a každou hodinu je to jinak? Vlastní silou a energií. Když je horko, uplatňují
vícero metod. Zaprvé pokud možno, co nejvíc včel jednoduše vyleze z úlu ven
a tím pádem uvolní místo a umožní vzduchu lépe cirkulovat. Dále včely v úlu jednoduše
mávají svými křídli a větrají. Ovšem to není všechno. Mnohdy se jde "umýt" aby
chladila ještě lépe. Takže to jest chlazení.
Ohřívání úlu je ještě
zajímavější. Je to úloha určitých včel a používají enrgie vyprodukované jejich
svaly. Dokáží totiž „odpojit“ křídla od k létání určených svalů a tímto způsobem
generují teplo. Asi jako když jdete do tělocvičny si zacvičit, tak pracováním se
tělo ohřívá. V úlu pak mají mnohé prázdné buňky, které nejsou prázdné jen
tak pro nic za nic jako třeba že se královně nelíbily či tak něco, ale jsou určeny pro tyto včelky udržující stálou teplotu v úlu. Zalezou si do
těchto buňek a teplo se tak šíří rychleji a lépe do okolí a okolních buňěk. Někdy
zahřívají jednotlivé buňky individuálně tím, že si vlezou na zavíčkovanou buňku
a přiloží své tělíčko.
Naproto úžasné!
Další zajímavostí bylo,
kterak komunikují mezi sebou – alespoň co se květin týče čili jak si předávají
informaci kde je hodně květů. Vypadá to, že fungují na matematicky podané
informaci, čili ukáží směr a zabzučí vzdálenost.
Se samotnou květinou pak
komunikuje na bázi náboje, kde květina má vždy opačný náboj než včela a tak
květina vydává velmi jemný zvuk, který včela rozpozná. Jakmile na květinu včela
sedne, změní se náboj a změní se zvuk..včela posbírá nektar a květina má stále
stejný náboj ještě nějakou dobu než včela odletí dokud květina nevyprodukuje
nektar nový. A tak včela nemusí kontrolovat květ po květu zda tam je nektar či
ne. Je to jako když květina vysílá signál říkající: „Sem nelítej, neztrácej se mnou
čas, ještě nejsem připravená...“
Proto neuvidíme včelu
letět ke stejnému květu.
Další velmi zajímavý fakt
zmíněný v dokumentu jest, že včela není připravena vyletět z úlu hned
co se vylíhne. Respektive včely, které vidíme létat venku a shánějící potravu
pro svůj úl, musí nejdříve pracovat jako jakési opatrovnice v úlu po
několik týdnů. Teprve až po té mohou letět ven. V podstatě, je to jako
byste museli prvně pracovat ve školce a škole, než byste mohli školku a školu
zásobovat – víte jaké jsou potřeby a tudíž víte co sháníte.
Možná to funguje vše ještě
trochu jinak, neb lidé pozorují přírodu pomocí nejmodernější technologie, která
ač jde stále kupředu, není zdaleka tak vyspělá.
Je to ovšem fascinující,
když si uvědomíte různé souvislosti, jak příroda funguje. Pak si náhle
uvědomíte, jací břídilové my -ta naše lidská společnost- jsme. Všechno má svůj
smysl a nikdo nemrhá zdroji těch druhých, kde ze vzájemné spolupráce benefitují
všichni.
Tento dokument mne zaujal
ještě pro mnohé jiné postřehy, některé v dokumentu nezmíněné - neb
jednoduše zapadají do mého celkového obrazu . Asi jako když uvidíte tabulku
symbolů, která vám dá smysl až když uvidíte její uplatnění. O tom ale někdy
jindy :o)
Žádné komentáře:
Okomentovat